Webdesign, huisstijl identiteit en logica
Identiteit is een essentieel onderdeel van een bedrijf. Veelal wordt de suggestie gewekt dat identiteit een oncontroleerbare factor is en dat iets als imago helemaal niet te managen is.
Maar een bedrijf lijkt in wezen veel op een persoon en vaak wordt de organisatie gezien als een eenheid werknemers die in dienst is. Een caissière zou aan de kassa van een supermarkt een belangrijke schakel zijn voor de identiteit; haar gedrag is het gedrag van het bedrijf. Echter de crux zit in het feit dat een caissière inderdaad een van de werknemers is, maar daarmee nog niet het bedrijf imagoschade kan laten toerichten.
Te veel gaan bedrijven ervan uit dat de klant naast koning ook snel een mening vormt.
De politieke strijd van alledag laat zien dat dit niet waar is, mensen hebben nu eenmaal een attitude. De nieuwe ervaring die zij tot zich nemen moet een zeer ernstige ingreep op hun leven zijn, wil het bedrijf imagoschade lijden. Als iemands haar een dag slecht zit, betekent het niet dat hij getekend voor het leven is. De werknemers zijn een onderdeel van het bedrijf en inderdaad onmisbaar, maar het bedrijf is de eenheid van velen en dat maakt dat een bedrijf niet hetzelfde is als hen allemaal bij elkaar. Een soep bestaat uit meerdere ingrediënten, maar meerdere ingrediënten maakt nog geen soep. In de logica heet dat asymmetrie.
Daarom is het interessant om de logica toe te passen op hoe een bedrijf zijn reputatie kan beïnvloeden. Logica is puur gestoeld op dit logische denken. Als op locatie X een stoel staat, dan betekent niet dat deze er niet staat op diezelfde moment. Omdat logica de structuur van het menselijk denken is, is het wellicht goed om deze toe te passen op identiteit. Dat betekent dat een bedrijf in die structuur moet invullen met argumenten, vooral doen-argumenten gebruiken.
Een persoon is namelijk alleen te identificeren door zijn doen, nooit door wat hij zou willen, of wat hij denkt. Je onthoudt iemand niet aan wat hij niet doet. Andersom gaat het verder: wanneer je iemand op een bepaalde manier kent, is het moeilijk om hem ineens compleet anders te ervaren. Als iemand altijd verlegen kent, is het schrikken als deze zelfverzekerd de deur open doet. Dit doen moet dus ook een actieve vorm zijn. Juist actief, omdat daarmee het bedrijf toont waar het voor staat. Een reactieve reactie is altijd een noodzakelijke wat het zou willen doen en wat het nu moet doen - niet vrijwillig dus en bovendien passief. De intentie van de reactie is altijd achter de klant aan, in plaats van voor de klant uit te lopen.
Wijzelf zijn een goed voorbeeld van een bedrijf dat zijn identiteit doet vormen. Op de website staat een pagina vol met portfolio’s, als het ware certificaten van successen. Met dat doel toont Sinoxi wat hij wel is en tegelijkertijd wat hij niet is. Vooral dat laatste is een essentieel onderdeel voor identiteitvorming. Een wat bekender bedrijf die dit doet, is Red Bull, dat extreme sports sponsort. Als drank is Red Bull ook extreem. Wie dat niet gelooft, moet maar eens drie blikjes achter elkaar drinken.
Hierom is reclame nooit een goede uiting, omdat de klant weet dat dit geen eerlijke uiting is van het bedrijf. Wat een reclame toont wat het doet, is niet wat het echt doet, maar wat het wil dat de ander zou willen geloven. Een reclame maakt een product mooier, maar niet echter.
Een makelaar hou je ook niet te vriend, nadat het huis gekocht is.
Wanneer een bedrijf een identiteit opbouwt, moet deze dus worden gestoeld op wat hij eerlijk doet en niet pretendeert te doen. Want, zoals gezegd, als een bedrijf X doet, dan is het moeilijk om te bedenken dat hij X niet doet.
Een website leent zich daar uitstekend voor.
Auteur: Bran Remie