Social media: hype of blijver?
Wat is Social Media en wat is en hype? Een hype is een nieuwswaardig item dat opvalt en veel meer aandacht krijgt dan het zou verdienen. Een hype kan belangrijk blijven, als het buiten het nieuws alsnog voor de mensen waarde houdt en wordt het een blijvend fenomeen. Social media is het medium dat mensen met elkaar verbindt (interactiviteit) via het medium internet.
We leven nu zo’n 150 jaar in een nihilistisch tijdperk. Nihilisme staat voor het neutraliseren van de morele kwestie. Tegenwoordig vinden mensen niet iets goed of kwaad, je vindt iets vanuit je machtspositie. Het gaat erom dat je hogerop kan komen. Dit zorgt ervoor dat we onverschillig worden en iets goed of kwaad vinden als het voor ons uitkomt: dus als iets ons belemmert of beter maakt. Dat geeft dat mensen overgevoelig raken voor de hypes. Het prikkelt ons moraal en we nemen stelling, zoals ons dat uitkomt. Kijk alleen al naar het nieuws: hoe snel wij er iets van moeten vinden. Trouwens, hogerop komen is helemaal niet iets ‘slechts’, want wie wil onderdrukt worden?
Vanuit dat standpunt is het niet moeilijk om te zien dat Social Media als Twitter en Facebook zullen blijven. Deze media zijn juist de voeder van hypes; een platform voor deze. Wel stel ik dat voordat Twitter en Facebook daadwerkelijk waren er geen behoefte naar deze media was. Maar op het moment dat het eris en een persoon zit op enige tijd op zijn Twitter of Facebook, dan wordt hij als het ware een stapje hoger in de hemel geplaatst waar hij beter over de planeet naar de hypes kan kijken. Dus op het moment dat iemand het gebruikt, ziet hij de mogelijkheid om hypes beter te ontdekken. Voordat iemand het gebruikt is hij helemaal niet van mening dat het van belang is: zijn niveau van hypegevoeligheid is niet zo hoog. Door dat social media-platform op te gaan wordt dit niveau juist hoger en een trede teruggaan is een teruggang. Wellicht komt daar ook de verslaving vandaan.
De hypes zelf zijn een middel om hogerop te komen. Mensen haalt een hype erbij om zichzelf een hogere machtpositie te verschaffen, al is het puur op sociaal niveau (dus niet in een organisatie). Dat is geheel uiteenlopend: van een artikel dat iets opvallend toont tot aan een grappig plaatje, Twitter is daar bijvoorbeeld vol van. Een retweet van een groot artiest van jouw Tweet naar hem is een persoonlijke hype. Een bevinding op het web via Twitter sturen en met daar reactie opkrijgen is ook een hype. Of een eigen foto. Of een discussie aangaan met een wetenschapper. En zo maakt een persoon een opeenstapeling, en gaat hij een ontwikkeling van zijn karakter door aan de hand van hypes. Zoveel hypes achtereenvolgend geven de schijn dat social media inderdaad zelf hypes zijn.
Social Media en daarmee social marketing zijn dus een middel om een tweede persoon te creëren dat volledig bestaat uit hypes. Iemand op Facebook en Twitter is mag nooit saai zijn– dat is een onbeschreven wet. Een bedrijf moet dus een persoon zijn en tegelijkertijd relevante informatie blijft zenden dat zowel voor hem als zijn volgers van belang is. Die verwacht het namelijk van hem. Dat lijkt ons een uitdaging!
Auteur: Bran Remie